L’oportunitat del boom senior (I)

(Article publicat a Comerç i Gestió, la revista del COACB)

Són més nombrosos, més actius i amb més poder adquisitiu que els seus predecessors. Així és la gent gran del segle XXI, un target interessant i que encara ho serà més a mesura que els baby boomers vagin fent-se grans. Malgrat això i que són un dels grups menys afectats per la crisi, encara poques empreses han entrat en la batalla pels sèniors.

En Jordi té 75 anys, acaba de tornar d’una estada als Pirineus amb la seva dona. Ha baixat al súper per omplir la nevera i després se’n va a fer un passeig pel barri on acabarà d’arrodonir la compra en una botiga gourmet. Un cop a casa, es descarrega les fotos dels Pirineus a l’ordinador i parla per l’Skype amb la seva filla, que viu a Alemanya. Ja tenen la reserva de l’hotel per quan vagin a veure-la d’aquí a un parell de setmanes. Després d’estudiar una mica d’alemany, s’ajeu al seu llit elèctric articulat a veure una pel·lícula.

No totes les persones grans són com en Jordi, però la realitat és que els jubilats d’avui en dia no tenen res a veure amb els seus pares. Amb els fills fora de casa i amb la hipoteca pagada tenen ganes de gaudir al màxim del seu temps d’oci i de la millor qualitat de vida possible. D’aquesta manera esdevenen un segment de mercat molt nombrós i molt interessant, i més en un moment com l’actual, ja que és un dels pocs col·lectius que gairebé no s’ha vist afectat per la crisi. Segons un recent estudi de TNS, els anomenats sèniors són responsables de la meitat del creixement en valor que ha experimentat el sector del gran consum en els últims dos anys. Ara ja paguen un 4% més per la seva compra que el consumidor mitjà. «Els pensionistes tenen uns ingressos moderats però estables, fet que significa que quan els altres col·lectius d’una societat productiva veuen disminuir els seus ingressos per l’atur o per la mala situació de les empreses, el pes relatiu dels pensionistes en el conjunt de l’economia augmenta percentualment», afirma Juli Simón, sociòleg i director de FiraGran.

A més a més, la gent gran és un grup demogràfic en creixement. A la majoria de països europeus la gent gran ja supera el 30% de la població. A Espanya es preveu que l’any 2025, quan els fills del baby boom comencin a assolir la jubilació, freguin el 47%. Segons un estudi de l’Agència Catalana del Consum, el 2020 hi haurà 1.914.000 persones grans a Catalunya, xifra que suposa un increment del 64%. Una altra novetat demogràfica, deguda a l’augment de l’esperança de vida, és el ràpid i important increment de la gent molt gran, és a dir, de les persones de més de 80 anys.

No tots els sèniors són iguals

Abans fèiem servir l’eufemisme de tercera edat. Ara parlem de sèniors perquè ens sembla un paraula més cool, però, de què parlem quan parlem de sèniors o gent gran? Alguns estudis parlen de majors de 65, altres de més de 55 i algun, fins i tot, de majors de 45 anys. Aquest és el cas de l’estudi UFO a càrrec d’OMG Espanya, que distingeix 6 tipus de sèniors segons factors socials i actituds vitals: acomodats urbanites (se senten joves i tenen un bon estatus econòmic), extravertits socials (dedicats a la vida social, inquiets intel·lectualment i amb interès per la tecnologia), tradicionals aperturistes (actius però poc interessats amb les modes i les marques), moderats casolans (gasten amb mesura i surten poc del barri), àvies clàssiques (dedicades a la família, passen el seu temps lliure a casa) i nostàlgics resignats (tenen problemes de salut i no volen ser una càrrega per a la seva família). Més senzilla és la classificació dels majors de 55 que fan des de Caixa Catalunya: els adults majors de 55 anys laboralment actius, els jubilats actius i els jubilats amb autonomia limitada.

«També és interessant diferenciar entre homes i dones, ja que en molts casos, i a causa dels diferents rols socials i familiars que han tingut en el passat, en els sèniors la diferència entre “ells” i “elles” és notable. En general, les dones es troben amb molta energia, motivació i iniciativa i s’apunten a totes les activitats, ja que per fi és el “seu moment” (s’han preocupat de la casa i la família durant molt temps i ara els toca gaudir a elles!). Els homes, que sovint han tingut una vida més activa, sobretot laboral, amb la jubilació es prenen les coses d’una manera més passiva», asseguren Cristina López i Montse Tarrida, sòcies de la consultora de màrqueting Think Great.

Hàbits i necessitats específiques

A més de segmentar, cal estar atents als hàbits i necessitats específiques per detectar i aprofitar totes les oportunitats de negoci que ofereix aquest col·lectiu. Jordi Fernández, director de Flint, consultora de màrqueting especialitzada en la tercera edat, creu que «avui en dia hi ha la tendència que la gent gran segueixi vivint tranquil·lament a casa seva més que no pas en residències. Socialment és rendible i més interessant, perquè així les persones estan més satisfetes amb elles mateixes. Per això són necessaris productes i serveis adaptats, com cases domòtiques, serveis assistencials domiciliaris, etc., que poden estar subvencionats per la Llei de dependència o per altres ajudes puntuals. Les residències de luxe, com les que s’han fet en molts llocs d’Andalusia que són com illes de cases interrelacionades entre si a l’estil nord-americà, tenen també molta demanda per part de públic estranger. També pujarà molt la demanda de vehicles motoritzats per a persones de mobilitat reduïda (per exemple, per artrosis) però que no són minusvàlides. Al nord d’Europa és molt corrent trobar-los a la porta dels restaurants», assegura.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *